Norintieji atliepti maisto tendencijas, turėtų panagrinėti naujų kartų elgseną. Prieš tai straipsnyje drauge su Hansu Steenbergenu ‒ tendencijų stebėtoju ir žurnalo „Food Inspiration“ vyriausiuoju redaktoriumi ‒ tyrinėjome Tūkstantmečio kartos gyvenimą. Šįkart apžvelgsime Z kartos elgseną, numatomus ateities pasirinkimus ir poreikius. Steenbergenas pasidalijo ir patarimais, kaip patraukti šią jauną vartotojų, gimusių tarp 1996-ųjų ir 2010-ųjų, grupę.
Z karta – pirmoji, užaugusi su išmaniuoju telefonu. „Dar daugiau ‒ internetas yra vienas svarbiausių Z kartos poreikių. Su juo jie eina miegoti ir ryte keliasi iš lovos“, ‒ sako Steenbergenas. Z kartos troškimas būti visuomet prisijungus prie tinklo daug stipresnis nei Tūkstantmečio kartos. „Tūkstantmečio karta bręsdama neturėjo mobiliųjų telefonų, jie turėdavo sąmoningai ieškoti progos prisijungti prie tinklo staliniame kompiuteryje, kurį dažnai reikėdavo dalytis su kitais šeimos nariais. Z karta net neįsivaizduoja, kad galėtų būti kitaip, nei visuomet turėti prieigą prie interneto, kad ir kur jie būtų.“
Dar vienas svarbus skirtumas, kurį pastebi Steenbergenas, yra tas, kad Z karta informaciją gauna daugiausia iš vaizdo įrašų. „Z karta dažniau kaip paieškos sistemą naudoja „YouTube“, o ne „Google“. Tūkstantmečio karta vis dar, palyginti, orientuota į tekstą, o Z kartą lengviau pasiekti per vaizdo įrašus nei bet kokią kitą mediją.“ Pasak Steenbergeno, komunikacija su Z karta – gana didelis iššūkis bendrovėms. „Z karta nori visko čia ir dabar. Jie nepasižymi kantrybe ir tikisi greito atsakymo į savo klausimus ar skundus. Visa informacija turi būti tučtuojau prieinama.“
„Google Food“* tyrimo duomenimis, Z kartai augant, šeimų užimtumas vis didėjo, o laiko – vis mažėjo. Tačiau kalbama ne tik apie abu dirbančius tėvus, bet ir pačius vaikus. Šalia mokyklos, Z karta turėjo užimtą tvarkaraštį su įvairiausių rūšių veiklomis. „Tai lėmė, kad šeimos vis rečiau susirenka kartu pietauti prie valgomojo stalo, o Z karta formuojasi individualius valgymo įpročius. Šeimos rečiau valgo kartu, ypač darbo dienomis. Vaikai pasišildo savo porciją arba patys gaminasi valgyti.“ Stenbergenas numato atsakomąjį judėjimą ‒ kad buvimas kartu taps svarbesnis ir labiau vertinamas, bet tam bus skiriami savaitgaliai. „Darbo dienomis svarbiausia bus funkcinis maistas ‒ turiu omenyje mažesnius valgius ir užkandžius išsinešti, kurie dažniausiai valgomi pavieniui, o savaitgaliai bus skirti pasimėgauti maistu ir praleisti laiką drauge.“ „Google Food“* tyrimas parodė, kad daugelis šeimų ypatingą dėmesį skirs sekmadienio valgiams.
Bendrovėms, norinčioms atliepti maisto tendencijas, Steenbergenas pataria iš arčiau pažvelgti į šią jauną kartą ir jų šeimas. Galbūt šiuo metu Z karta dar neperka maisto produktų, tačiau po kelerių metų tai pasikeis. „Prekybininkai jau dabar gali sudominti užimtas šeimas su Z kartos vaikais. Pasiūlykite jiems lengvų valgių, platų produktų išsinešti pasirinkimą ir protingas individualias porcijas. Arba patiekite paruoštus pietų rinkinius visai šeimai su keturiais skirtingais valgiais, kur kiekvienas rastų kažką sau. Maitinimo paslaugų sektorius galėtų pasistengti labiau pabrėžti bendrystės jausmą. Pagalvokite apie sočius valgio variantus savaitgaliams su visa šeima. Kepyklos galėtų pasirinkti atsidaryti sekmadienio rytais ir gauti naudos iš vėlyvųjų pusryčių populiarumo. Arba pasiūlyti gausiai pripildytus iškylos krepšius su plačiu pusryčių ar priešpiečių gaminių pasirinkimu visai šeimai.“
Kalbėdamas apie sąmoningumą sveikatos klausimais, Steenbergenas nesitiki didelio Tūkstantmečio ir Z kartų skirtumo. „Z karta perims savo tėvų kritišką požiūrį į maistą. Šiandien karštai diskutuojama dėl tokių dalykų kaip cukrūs, greitasis maistas, tvarumas ir mėsos vartojimas. Tokią žinutę Z kartai įskiepys jų auklėjimas.“ Steenbergenas taip pat tikisi vis daugiau naujų pokyčių kovoje su nutukimu ir „vakarietiškomis“ ligomis. Tai padės Z kartai rinktis maisto produktus, kurie prisideda prie sveikesnės, kūrybiškesnės ir įvairesnės mitybos.
Jums taip pat gali būti įdomu paskaityti apie Tūkstantmečio kartos ‒ vartotojų grupės, gimusios tarp 1980 ir 2000-ųjų, prioritetus.
* Šį tyrimą 2018 m. sausį pristatė Michielis Bakkeris, „Google Food“ direktorius, per „Horecava“ ‒ kasmetinę viešbučių ir maitinimo rinkos mugę, vykstančią Amsterdame, Olandijoje. Tyrimo įžvalgos paremtos pasaulinėmis paieškos užklausomis „Google“ paieškos sistemoje.